Projekt: POJES - Podnikat je snadné

 

Operační program vzdělávání pro konkurenceschopnost

Prioritní osa – další vzdělávání

Podpora nabídky dalšího vzdělávání

Tato aktivita je financována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR

 

Projekt je určen lidem, kteří mohou ve středním věku přijít o práci. Hlavním cílem projektu je zbavit je obavy, že
novou situaci nezvládnou. Jednou z možností je začít podnikat. Řada lidí si na to netroufne, protože se obává, že
se nedokáží orientovat ve všech předpisech, které s podnikáním souvisí a zároveň, že se  se nebudou umět prosadit. V
rámci projektu jsme vybrali ze živnostenského zákona, obch. a občanského zákoníku, případně dalších
předpisů, vše co se týká podnikání OSVČ.Totéž z oblasti účetnictví a daňových předpisů. Protože se zákony a
předpisy průběžně mění, bylo nutné zpracovat metodiku, která bude platit obecně. Dle metodiky byl zpracován
výstup  "Podnikatelské minimum" ve formě informačních karet. Pro cíl. skupinu bylo připraveno poradenství.
Externí hodnotitel posoudil všechny materiály a doporučil konečnou úpravu zpracovávaných produktů i rozsah
poradenství. IK "Podnikatelské minimum" včetně nabídky poradenství jsou presentovány na živn. úřadech,
úř.práce apod.
 
 

Pro velký zajem o informační kartu umožňujeme přístup k její elektronické podobě:

INFORMAČNÍ KARTA.pdf (2490445)

 

Rozjíždění podnikání

 

Rozhodnutí o tom, v jakém oboru bude podnikatel provozovat svou činnost, zřejmě patří k nejzákladnějším a nejdůležitějším okamžikům celého procesu rozjíždění podnikání.

Přemýšlení nad řemeslnou živností s největší pravděpodobností není tak obtížné, jako uvažovat o živnosti volné. Řemeslná živnost se nabízí zvláště po vyučení se v konkrétním oboru, neboť je podmíněna mimo jiné například právě výučním listem z toho daného konkrétního oboru (tzv. odborná způsobilost). Potenciální podnikatel by však měl zvážit ale i další skutečnosti.

 

Mezi ty nejzákladnější patří:

 

a) splnění předepsaných podmínek – pro každou živnost jsou stanoveny podmínky, které musí být splněny, aby živnost mohla být provozována (pokud tedy nebude ustanoven odpovědný zástupce, který by podmínky splňoval místo živnostníka)

 

b) časové možnosti podnikatele – pro projekt to může znamenat, že člověk, který cítí možnost, že může ztratit práci, začne podnikat při hlavním zaměstnaneckém poměru

 

c) zájmy podnikatele - potenciální podnikatel často mívá sklony založit živnost podobnou svým zájmům – např. vrcholový sportovec často zakládá nejrůznější fitness a jiná sportovní střediska, žena může založit úklidovou firmu, muži si mohou udělat podnikatelský záměr ze svého koníčka

 

d) nedostatečné vlastní uspokojení určité potřeby - potenciální podnikatel objeví díru na trhu, zvláště když na něm nemůže své potřeby sám uspokojit

 

e) místo podnikání - s ohledem na díru na lokálním trhu, přírodní a jiné podmínky, které mohou mít na konkrétní podnikání vliv

 

f) finanční možnosti podnikatele – náš projekt je zaměřen především na lidi v zaměstnaneckém poměru, kteří obvykle nemají vysoké finanční rezervy

 

g) situace na trhu – zjistit zda dobrý záměr či produkt zajímá větší skupinu potenciálních zákazníků, nemělo by to být něco krátkodobě komerčně zajímavé.

 

Existuje tedy velké množství kritérií, které by měl začínající podnikatel zvážit při rozhodování o tom, do jakého oboru činnosti podnikání se pustí. Vyplatí se vzít v potaz své fyzické i psychické možnosti, vzdělání a zkušenosti, finanční, časové a prostorové možnosti, dokonce i rodinnou situaci, klimatické podmínky, konkurenční prostřední, svou motivaci a zainteresovanost na k danému oboru podnikání.

 

Čím více faktorů podnikatel při rozhodování zváží, tím s větší pravděpodobností svou podnikatelskou činnost rozjede a udrží.

 
 

Krok za krokem

 

Prvotní fází projektu bylo vybrání všech předpisů. které se podnikání týkají. Následně z nich vybrat pasáže, které se týkají OSVČ a rozhodující části přenést na informační karty "Podnikatelské minimum" (dále jen PM). PM  obsahují nezbytné právní a ekonomické informace = minima z účetnictví a daňových zákonů. PM bude doplněno o dovednosti pro prezentaci podnikání, o práci s datovou schránkou, o ekologické povinnosti podnikatele, o informační zdroje na internetu (např. portál justice a veřejné správy, vzorové smlouvy) apod.

 

Pro tvorbu karet bylo nutné znát rozsah relevantních informací. Zpracovali jsme metodiku, která stanoví nezbytný rozsah předávaných informací. Informační karty "Podnikatelského minima" jsou vytvořeny na základě této metodiky a cílové skupině byly nabízeny včetně poradenské činnosti. Rozsah a způsob poradenské činnosti byl stanoven metodikou, případně doporučen externím hodnotitelem. Cílem poradenské činnosti bylo naučit cílovou skupiny práci s kartou, případně zodpovídat dotazy. Pracovní verze PM byla ověřena na skupině 20 účastníků pilotním ověřením. Úkolem pilotního ověření bylo posoudit dostatečnost rozsahu a obsahu karet.

Metodika, informační karty a výsledky pilotního ověření byly předloženy externí firmě, která zhodnotila úplnost a správnost předávaných informací a navrhla formu poradenské činnosti pro práci s kartou.

Na základě závěrečné zprávy externího posuzovatele byla upravena metodika a zpracována konečná verze "Podnikatelského minima".

 

Po skončení projektu je "PM" včetně poradenství nabízeno na ÚP, Živn. úřadech, prostřednictvím internetu apod.

 

 

 

Proč a jak?

 

Během aktivní fáze projektu jsme dostali řadu dotazů typu „… a na co vlastně potřebujete metodiku?" apod. Proto další strana je věnována otázkám a odpovědím.

 

Proč vlastně potřebujeme metodiku?

Výstupem projektu má být informační karta, která bude dostatečným návodem pro každého. Aby měla platnost v době použití, tak musí být trvale aktuální. Každá edice musí reflektovat stávající zákony.

 

… a které zákony?

To právě bude uvedeno v metodice, které zákony je třeba zkontrolovat před vydáním nového znění karty.

 

Zákonů a předpisů jsou tisíce. Ty nikdo nemůže znát všechny a na nějakou kartu se vám určitě nevejdou???

Proto práce na metodice bude trvat několik měsíců. My musíme vybrat ty rozhodující zákona a předpisy a pak u těch ostatních dát návod jak si poradit (to platí např. při podnikání v oblasti životního prostředí apod.)

 

Jak si můžete být jisti, že tam máte všechno?

Součástí projektu je i posouzení návrhu naší metodiky nezávislým expertním subjektem, který nám pomůže odstranit chyby. Zároveň pro oblast nejsložitější a to finanční předpisy a předpisy pro ochranu životního prostředí jsme zařadili do týmu specialisty.

 

 Proč tedy vlastně potřebujeme metodiku?

Každá informační karta bude mít svoji časovou životnost. Každý, kdo bude zodpovědný za vydání nové karty bude muset vzít metodiku a postupovat, dle jejích doporučení a nová vydání příslušně upravit.

 

 

 

Cesta do Skotska (10/2011)

V rámci projektu „Podnikat je snadné“ uskutečnil tříčlený tým členů občanského sdružení Vesuv cestu do Skotska. Cesta byla předem několik měsíců plánována, delegace měla stanovený a připravený program, přesto jsme vyráželi s určitými obavami. Veškeré kontakty byly víceméně písemné a nevěděli jsme do čeho jdeme.

 

Již první setkání nás však všech obav zbavilo. Cesta probíhala od neděle 2. 10. 2011 do neděle 9.10.2011. Data byla stanovena v závislosti na možnosti kontaktovaných možných partnerů a na nabídce letenek.

 

První zastávka byla v Edinburgu, hlavním městě Skotska. Do města jsme přiletěli v neděli pozdě v noci a hned následující den jsme měli dohodnutou schůzku na Edinburské hospodářské komoře. Návštěva byla předem směrována k projektu, který EHK již několik měsíců realizuje a je velmi podobný našemu záměru. Soustřeďují se na pomoc lidem ohroženým ztrátou zaměstnání. V dopoledním bloku nám ukázali principy svého projektu, které spočívají v maximálním důrazu na stanovení podrobného „bussines“ plánu, s kterým respondentům pomáhají. Ostatní právní a ekonomický servis je spíše přirozenou službou, než základním prostředkem pomoci. V odpoledním bloku nás seznámili s Monikou. Jednou s klientek jejich snažení. Monika díky jejich pomoci dokázala ve svých cca 50 letech (ať dámy prominou) najít cestu jak si pomoci vlastními silami a vstoupit na cestu podnikání. Nyní již rok navíc spolupracuje s EHK a účastní se aktivně projektu.

 

Na základě doporučení EHK jsme v úterý, druhý den naší výpravy, navštívili město Stirling. Stirling je cca 80 km západně od Edinburgu a je přibližně tak veliké jako Litoměřice.Doporučení, s kterým jsme již cestu připravovali spočívalo v tom, že podobnou činností jako EHK se ve Stirlingu zaobírá STEP nebo-li Stirling Enterprise park John Player Buildings.

STEP je však více zaměřen na podnikání v oblasti řemesel a služeb. Je to nezisková organizace, která má k dispozici objekt s více jak třemi sty různými prostorami pro podnikatelské aktivity. V případě, že se na STEP někdo obrátí o pomoc, jsou připraveni pomoci mu se sestavením podnikatelského záměru, jeho uvedením do života. Zároveň začínajícímu podnikateli pronajmou dotované pracoviště, dílnu nebo prodejnu a tam dostane každý šanci se „otrkat“ a podnikání plně rozjet. Když se mu daří lépe odchází a uvolní místo dalším. Po celou dobu mu pracovníci STEP pomáhají ekonomickým i právním servisem. Provoz STEP je částečně hrazen vlastními příjmy, částečně dotací státu a případně sponzorskými dary.

Po odpoledním bloku jsme byli na středu pozváni na dopolední prohlídku ovšem s tím, že na základě současných předpisů na ochranu osobnosti a práv občanů jsme nemohli fotit. Tyto předpisy se v ještě přísnější podobě projevili při návštěvě „Job centra“ ve Stirlingu. Tyto úřady práce úzce se STEPem spolupracují, a proto nám Sandy Slatter náš fundovaný a velice zapálený průvodce STEPem dohodl návštěvu.

 

Job centra jsou řízena přímo centrální vládou. Princip jejich práce je velice zajímavý. Většina kontaktů s klienty je plně digitalizovaná. Přesto dotykové displeje kontaktních počítačů jsou vybaveny natolik srozumitelnými informacemi, že si s nimi poradí kdokoliv s téměř jakýmkoliv vzděláním. Přes počítač klient sdělí do systému veškeré svoje potřeby, možnosti, schopnosti a potřeby. Je zajímavé, že se neklade důraz na životopis, ale ochotu pracovat. Po dokonalém seznámení vytiskne počítačová tiskárna většinou doporučení včetně adresy, kde je možné o práci žádat i s kontaktním telefonem. Přímo na úřadech práce jsou telefonní přístroje s provozem zdarma. Klient se tak může přímo domluvit na termínu schůzky, případně si pro něj možný zaměstnavatel přijede. Ti kteří nenajdou práci dostanou šanci ve STEPU.

 

Jsou skupiny lidí, kteří jsou ohroženi ztrátou zaměstnání a přesto nekontaktují úřady práce ani podobná zařízení jako STEP nebo EHK. S těmi pracují terénní pracovníci. Ve STEPU jsme dostali na jednoho takového pracovníka doporučení. Ze Stirlingu jsme tedy odjeli do kraje Argyll, který je velice krásným, ale nejchudším krajem Skotska.

 

Fredie Bell, jak se náš kontaktní člověk jmenoval, bydlí ve městě Port Ellen na ostrově Islay. Sídlo úřadu má v Bowmore na témže ostrově, ale je neustále v pohybu. Po krátkém odpoledním setkání nás odkázal na podvečerní jednání, které se nakonec protáhlo na poměrně dlouhou zajímavou schůzku s řadou podnětů, která se dají využít v našem projektu. Na ostrově Islay a v celé kraji Argyll je nejvíc ohrožena mládež, která není schopna akceptovat pracovní návyky a tak si udržet práci, ale daří se u nich najít schopnost poradit si při vlastním začátku podnikání. Tím, že dostanou základní servis nezůstanou pak na úřadech práce a ani v síti jiných dávek.(mimo jiné jsme se dozvěděli, že to co se chystá „pan Kalousek“ udělat nyní v ČR, to už Velká Británie má za sebou. Sociální dávky byly sníženy na minimum a státní aparát obrovsky podporuje aktivity preventivních servisů, aby se občané do sociální nouze spojené se ztrátou zaměstnání nedostávali nebo se z této situace brzy vymanili. I lidé si na tento přístup již zvykají (či zvykli) a na dotyčné úřady nechodí s „nataženou rukou“, ale pro rady a pomoc více metodickou než finanční. S tímto přístupem jsme se setkali během všech našich schůzek.

 

Samotné Skotsko je báječná země s krásnou přírodou a velmi příjemnými a vstřícnými lidmi. Možná se občas mračí jako to jejich počasí, ale když vyjde sluníčko, tak jsou vždy připraveni nezištně s čímkoliv pomoci.

 

Ve Skotsku když zrovna neprší ze zatažené oblohy trvale, tak se střídá sluníčko a déšť několikrát za den, a když je sluníčko, tak je vždycky duha. Takže Skotsko je

Země plná duhy

A ta duha je i v lidech

 

 

Ozvěny ze Skotska

Velmi nás potěšilo, že se nám příjemným způsobem vrací naše návštěva ve Skotsku. Naše podrobná prezentace přípravy projektu "Podnikat je snadné" zaujala natolik naše skotské kolegy, že se nám ze Stirlingu ozvali z městského úřadu. Chtějí s námi navázat kontakt a žádají nás o informace ke stavu našeho projektu.  Jakákoliv komunikace  se skotskou stranou je provázena velkým množstvím informačního materiálu presentujícího jejich aktivity v oblastech našeho zájmu. Proto na všechny návrhy spolupráce aktivně přistupujeme, neboť spolupráce se skotskými partnery je velmi významná pro naši práci.

 

 

Projekt "POJES" vstoupil do Nového roku 2012

Náš projekt "Podnikat je snadné" vstoupil do další fáze. Veškeré kroky spojené s realizací projektu jsme zatím bez problémů zvládli včetně časového harmonogramu.

 

O probíhajících a následných krocích Vás informujeme v následujících bodech:

  • v současné době je hotov základní návrh metodiky
  • návrh metodiky bude nyní předložen externímu hodnotiteli k posouzení (skončí v březnu)
  • návrh informační karty "Podnikatelského minima" bude hotov do 15.2.2012
  • první pilotní ověření Informační karty připravujeme na termín 24. a 25. února
  • druhé pilotní ověření proběhne v březnu - termín je závislý na vyhodnocení první pilotáže

 

Legislativní změny pro rok 2014 (28.1.2014)

v souvislosti s legislativními změnami k počátku 2014 
došlo v souladu s podmínkami projektu ke kontrole obsahu "Informačních 
karet" Výsledkem, podle platné metodiky projektu POJES je, že základní a 
podstatné části IK se nemění. K drobným změnám formulace bude 
přistoupeno v prvním pololetí roku 2014, tedy až po využití všech 
zbývajících výtisků (cca 85) . Pro vaši informaci zatím bylo odebráno 
cca 315 ks. Za nejlepší distribuční místo je nutné považovat 
Živnostenský úřad. S ŽÚ Magistrátu města Ústí nad Labem spolupracujeme 
velmi dobře. Podle současného průměru je odebíráno cca 35 karet v 
průběhu dvou měsíců.